wynalazki
WarsztatTurboCiekawostkiWynalazkiDojazdPo godzinach
 

Podtytuł

lit.awaria napędu pompy oleju w silniku 2,0 TDI PD, "BPW", a ściślej mówiąc - nagły.zanik ciśnienia smarowania. Nagłe zapalenie się czerwonej kontrolki spadku ciśnienia smarowania, lub pulsowanie czerwonego światełka, to zwiastun początka kłopotów . Szybka reakcja na zaistniałe zjawisko - "zgaszenie" silnika, to jedyna szansa na uratowaniae go przed zatarciem. Może, to co piszę wydaje się oczywiste i nie ma o czym gadać, a jednak praktyka jest zupełnie inna. Wielu kierowców znajdujących się w takiej sytuacji, po sprawdzeniu poziomu oleju na "bagnecie", zaczyna kombinować i pierwsze co im wpada do głowy to, to by dolać oleju ponad stan. I leją jeden, a czasami nawet trzy litry ponad stan w przeświadczeniu, że to umożliwi im kontynuowanie podróży. Takie działanie dowodzi braku elementarnej wiedzy o podstawowych zasadach eksploatacji samochodu.

zdjecie zbiorowe

lit.proszę mi wierzyć, że większość kierowców, którym zadałem pytanie; - dlaczego kontynuowali jazdę pomimo ciągłego świecenia się czerwonej lampki spadku ciśnienia smarowania?, odpowiadało, że; sprawdzali stan oleju i olej był, lub było go mało i doleli ponad stan... Regułą jest istna awersja do czytania instrukcji pojazdu i nie tylko, a tym samym nieznajomość znaczenia podświetlanych piktogramów na tablicy rozdzielczej i panelach. Tłumczenie: "ja się nie znam na samochodach", to sposób na oszukanie samego siebie, jednak portfela nie można oszukać - nie da się! Patrząc na to zjawisko z punktu właściciela warsztatu, można się tylko cieszyć i mieć nadzieję, że ten stan nie ulegnie szybkiej poprawie. Innym zagadnieniem, jest spadek jakości wytwarzanych aut. Te awarje, które obecnie usuwamy, to w większości błędy konstrukcyjne, oszczędności w doborze trwałych materiałów lub wręcz celowe osłabienie elementów w procesie konstruowania pojazdu. Za przykad niech posłuży opis awarii układu smarowania w/w silnika.

lit.do mojego warsztatu trafił samochód z grupy "VW" z objawami całkowitego zaniku ciśnienia smarowania. Pomiar manometryczny ciśnienia smarowania wykazał okrągłą wartość [0,0kPa]. Diagnoza prosta - uszkodzenie napędu pompy oleju. Ponieważ w owym aucie (Audi A4) silnik jest posadowiony wzdłuż osi pojazdu, dlatego belka zawieszenia przedniego skutecznie blokuje miskę olejową. Ponadto dwie śruby miski olejowej są skryte za dwumasowym kołem zamachowym i za diabła nie ma do nich dojścia. Rad nie rad, trzeba wyciągnąć motor na zewnątrz i zdemontować sprzęgło wraz z dwumasowym kołem zamachowym.

demontaż silnika
miska olejowa

lit.zdemontowane koło zamachowe odsłania dwie śruby M6 mocujące tylną część miski olejowej do kadłuba. To one są powodem wyjęcia silnika z pojazdu. Dalszy demontaż miski nie sprawia już większych kłopotów, pod warunkiem, że nie zapomnieliśmy o spuszczeniu oleju.

lit.w tym modelu silnika napęd na pompę oleju przekazywany jest z wału korbowego, poprzez przekładnię zębatą na wałki balansujące (wyważenie dynamiczne układu korbowego). W osi jednego z wałków wydrążono gniazdo do osadzenia sześciokątnego zabieraka pompy oleju. Strzałką zaznaczyłem oś obrotu pompy oleju. To własnie jest ta pompa, która z nieznanych przyczyn nie wytwarza ciśnienia smarowania. Odkręcamy ją od zespołu wałków wyrównoważających i możemy popatrzeć na uszkodzony zabierak w gnieździe wałka.

napęd pompy oleju
wałek popy oleju

lit.kolejne zdjęcia obrazują sposób napędu pompy. Celowo na zabierak nasunięto sam rotor pompy oleju, by dokładnie zilustrować to felerne połączenie.

lit.to jest rotor pompy oleju z widocznym sześciokątnym otworem, a pod nim felerny wałek o przekroju sześciokąta z wyraźnymi śladami wypracowania wierzchołków.
Błąd konstruktorów polega na złym spasowaniu wałka wyrównoważającego względem zabieraka (za duży luz)i za niska twardość gniazda.

koło zebate pompy
wałek balansujący i sześciokąt napędu pompy

lit.wygląda to jak kawałek klucza imbusowego nr 6. Po wsunięciu wałka w otwór sprawdzamy stan sześciokatnego gniazda. I tu znajdujemy przyczynę awarii... Gniazdo obrobione bez mała na łyso. Wałek hamowany wewnętrznym ciśnieniem pompy, przeskakiwał w wyrobionym sześciokątnym gnieździe, napęd pompy zanikł

lit.ponieważ uszkodzeniu uległo gniazdowewnątrz wałka, koniecznym staje się demontaż całego zespołu wyrównoważającego. Po odkręceniu go od bloku silnika i rozpołowieniu obudowy, wygląda to tak:

 wyrobione, szesciokątne gniazdo
wałek balansera

lit.uszkodzony wałek można poddać regeneracji. Jest na to sprawdzony sposóby. Koszt nowego zespołu do wydatek kilku tysięcy złotych, a regenerując jeden wałek, można zaoszczędzić znaczącą kwotę.

powrot do spisu treści