wynalazki
WarsztatTurboCiekawostkiWynalazkiDojazdPo godzinach
 

Podtytuł

Kolejny dzień i kolejne zmagania z zaniedbanymi technicznie samchodami.
Tym razem, to "VW T-5, 2,5 TDI PD, silnik BNZ."

prezentacja

Opisane usterki i procedury napraw dotyczą również silników o oznaczeniach:
BAC , BLK , BDP , AXD , AXE , BLJ , BNZ , BPC

lit.doprowadzono nam auto z objawami głośnej, nierównej pracy, zanikiem mocy i uciążliwym dymieniem z rury wydechowej. Diagnoza była prosta - należy sprawdzić stan wałka rozrządu i popychaczy hydraulicznych.

głowica VW T5
wnętrze skrzyni korbowej

lit.po zdemontowaniu pokrywy zaworów i wałka rozrządu, awarię widać jak nadłoni. Krzywki wałka rozrządu były starte, a na powierzchniach współpracujących z nimi hydroregulatorów, powydzierane dziury. Stopień zużycia krzywek pokazuje zdjęcie obok, na którym z lewej strony widzimy zarys krzywki nowego i dla porównania z prawej uszkodzonego wałka (klik).

lit.długa eksploatacja silnika z niewypełnionymi, klepiącymi popychaczami, doprowadziła do degradacji powierzchni współpracy i wydarcia dziur aż do wewnątrz popychacza. Ten stan spowodował zanik ciśnienia smarowania w pozostałych gniazdach popychaczy i wąż zaczął zjadać się od ogona...

przełom wału korbowego
               Uszkodzenie czoła wału korbowego

lit.niskie ciśnienie smarowania w obrębie głowicy spowodowało uszkodzenia wkładów łożysk ślizgowych wałka rozrządu, co dobrze widać na kolejnych fotografiach. (klik)
Łożyska ślizgowe wałka silnika "PD" podlegają dodatkowym obciążeniom pochodzących od układu dźwigni pompowtryskiwaczy, dlatego właściwe ciśnienie smarowania jest tu niezbędne.

lit.aby upewnić się, że elementy napędu wałka nie ucierpiały w wyniku radosnej, beztroskiej eksploatacji, zdemontowaliśmy również zębate koło pośrednie. Jego mimośrodowa oś i wahliwe zamocowanie w gnieździe głowicy, stanowi element regulacji luzu międzyzębnego przekładni napędu wałka rozrządu.

nowe wkłady panewek
oznaczenia panewek

lit.pora zabrać się do montażu nowych części. Nazbierało się ich trochę. Większość stanowią części serwisowe z uwagi na znikomą dostępność zamienników. Wyjątek stanowi tu wałek rozrządu i komplet hydroregulatorów. Należy dodać, że do owych serwisowych części zaliczamy również komplety śrub do łożysk wałka i dźwigni pompowtryskiwaczy. One są jednorazowego użytku i za każdym razem muszą być wymieniane na nowe.

lit.po zamontowaniu wałka rozrządu i hydroregulatorów, pora na osadzenie koła zebatego. Aby ten montaż wykonać prawidłowo, należy każdorazowo wymienić podkładkę diamentową oddzielającą czoło wałka od płaszczyzny koła zębatego, a także śrubę centralną M14x1,5. To bardzo ważne!!!


oznaczenia pasowania wału
wnętrze skrzyni korbowej

lit.wstępnie wyregulowaną i skręconą przekładnię należy zgrać z punktami odniesienia tarczy implsowej i czujnika "Halla", a także punktem "ZZP" wału korbowego.

lit.ta skromna prezentacja obok, pokazuje złożoność procesu synchronizacji wału korbowego i wałka rozrządu. Widać również niezbędne narzędzia serwisowe do ustawienia punktów kontrolnych i unieruchomienia koła zębatego wzgledem wałka rozrządu podczas dokrecania śruby centralnej (150Nm + 90°)

przełom wału korbowego
powrot do spisu treści