tytuł strony
WarsztatTurboCiekawostkiWynalazkiDojazdPo godzinach
Kreska gif

Co, dzieje się w kolektorze dolotowym silnika po kilku latach eksploatacji?

prezentacja usterek
kreska gif

Czyszczenie kolektora i kanałów dolotowych w silniku wysokoprężnym
2,0 DTI 16V Y20HTH.

lit.dlaczego silnik traci moc, kopci czarnym dymem i ciężko pali przy porannym rozruchu?
W większości przypadków „zatyka się” kolektor dolotowy i przepustnice modulacji powietrza. Podczas poranego rozruchu zimnego silnika, sterownik pompy wtryskowej wzbogaca dawkę wtrysku, a brak odpowiedniej ilości powietrza zakłóca proces spalania w cylindrach. Z rury wydechowej wydobywa się sino-niebieski, gryzący dym.

demontaż przody samochodu
demontaż chłodnic

lit.powodem opisanego zjawiska, jest odkładanie się w dolocie; oparów ze skrzyni korbowej „odma silnika„ i sadzy z układu recyrkulacji spalin „EGR„. Połączenie w kolektorze ssącym mgły olejowej z sadzą z wydechu, to niezbyt dobry pomysł...

lit.prace naprawcze rozpoczynamy od zdemontowania pokrywy z zaworem EGR i podstawy z przepustnicami. Wstępne czyszczenie wykonuję „na sucho” skrobakiem i małymi szczotkami. Podczas czyszczenia kanałów dolotowych w głowicy, zawory poczególnych cylindów muszą być zamknięte. Dokładne czyszczenie, to mycie części „styrenem„, który idealnie rozmiękcza nagar z sadzy.

demontaż kolektora dolotu
głowica z uszkodzonymi popychaczami

lit.warto również przypomnieć o wymianie metalowych uszczelek na nowe. Nie PAĆKAMY starych uszczelek przypadkowymi uszczelniaczami siliconowymi w tubie. Taki zabieg, to przykład partactwa.

lit.pozostaje jeszcze ocena stanu technicznego zaworu „EGR”. Ja, zalecam wymianę zaworu na nowy, ponieważ po długim czasie eksploatacji nastepuje utrata szczelności. Przepuszcza spaliny i cieknie na zewnątrz przez otwór pod membramą. Poprawne działanie zaworu zależy od podciśnienia sterującego. Warto je sprawdzić vaqometrem bezpośednio na krućcu pompy podciśnienia. Często zdarza sie, że wydajność pompy jest niezadowalająca, a to przekłada sie na niewłasciwe wysterowanie w/w zaworu i turbosprężarki. Powolne narastanie podciśnienia wskazuje na wypracowanie wnętrza pompy i trzeba ją wymienić na nową.

demontaż kolektora dolotu
kreska gif
powrot do spisu treści